Skip to content Skip to footer

Jak przygotować mieszkanie do sprzedaży?

Pewnie znasz powiedzenie, że szczęście jest wtedy, gdy okazja spotyka przygotowanego? Ta zasada obowiązuje chyba we wszystkich dziedzinach życia, także w obrocie nieruchomościami. Możesz zakładać, że szybkie znalezienie klienta i uzyskanie dobrej ceny za mieszkanie do kwestia tzw. fartu, lecz wtedy rezygnujesz z możliwości wpływania na to. A prawda jest taka, iż w tej kwestii bardzo dużo zależy do ciebie. Niezależnie od stanu w jakim jest mieszkanie, ani od lokalizacji, masz spory wpływ na to, czy do transakcji dojdzie szybko i czy będzie ona opiewała na satysfakcjonującą cię kwotę. Jeśli chcesz dowiedzieć się o tym więcej, zapraszamy do lektury poniższego artykułu, w którym wyjaśniamy, jak przygotować mieszkanie do sprzedaży.

Proces przygotowywania lokalu mieszkalnego do sprzedaży możemy najbardziej ogólnie podzielić na dwa etapy. W pierwszym znajdą się wszystkie te rzeczy, które są konieczne do tego, aby mieszkanie w ogóle można było sprzedać. Są to więc głównie sprawy formalne, związane chociażby ze stanem prawnym nieruchomości. Tutaj znajdują się kwestie takie jak uporządkowanie księgi wieczystej (np. zaktualizowanie wpisów o obciążających lokal hipotekach), czy ustalenie ze ewentualnymi współwłaścicielami zgody na sprzedaż oraz podziału uzyskanych środków. Na tym etapie pojawia się też zagadnienie lokatorów – czy są i kiedy się wyprowadzą.

Drugi etap to działania nakierowane na to, aby mieszkanie sprzedać jak najszybciej i po jak najwyższej cenie. Podobno “gdy się człowiek spieszy, to się diabeł cieszy”, więc pewnie pytasz, po co tu ten pośpiech. No cóż, tak się składa, iż czas sprzedaży bardzo często koreluje z uzyskiwaną ceną i generalnie, jeśli mieszkanie sprzedaje się długo, to zazwyczaj jego cena będzie musiała być obniżona. Po prostu brak klientów świadczy o tym, iż lokal nie jest zbyt atrakcyjny i przegrywa z konkurencją o serca oraz portfele potencjalnych nabywców.

Przygotowywanie mieszkania do sprzedaży

Obecnie przyjętym standardem przygotowywania lokalu mieszkalnego do sprzedaży jest tzw. home staging. Jego twórczyni, Barb Schwarz, uważa, że “kupujący widzą tylko to, co jest, a nie to, co powinno być”. Jak to rozumieć? Pani Schwarz ma namyśli to, iż nawet jeśli mieszkanie ma potencjał, do klient zazwyczaj tego nie dostrzeże, za to zwróci uwagę na wszystko to, co jest widoczne w danej chwili. Ma to ogromne znaczenie dla procesu sprzedaży, ponieważ dotyczy nawet takich detali, jak brudna podłoga, poplamione ściany czy nieprzyjemne zapachy. Właśnie tak! Nie piszemy tu o potencjale do innej aranżacji pomieszczeń, do wielkich remontów, ale dokładnie o takich niewielkich sprawach, decydujących o tzw. pierwszym wrażeniu. Czy to cię przestraszyło? Być może tak zareagowałeś na wizję dziesiątek detali mogących zniechęcić klienta do twojej nieruchomości. Jednak postaraj sie spojrzeć na to z innej strony – skoro nie są to wielkie rzeczy, na pewno łatwo sobie z nimi poradzisz.

Wróćmy do wspomnianego home stagingu – to właśnie metody wchodzące w skład tej techniki należy zastosować, aby dobrze przygotować mieszkanie do sprzedaży. Nie będziemy się tu o tym nadmiernie rozpisywać, ponieważ nie home staging jest tematem tego artykułu, jednak krótko zaznaczymy, na co zwracać uwagę:

  • mieszkanie musi być czyste, więc gruntowne posprzątanie go jest koniecznością. Szczególną uwagę poświęć ubikacji, łazience oraz kuchni, ponieważ to brud w tych pomieszczeniach jest najbardziej odstręczający.
  • zadbaj o nastrój, jednak miej na uwadze, iż na co dzień budujesz go w mieszkaniu poprzez wprowadzanie do wnętrz osobistych bibelotów. Szykując mieszkanie do sprzedaży musisz zacząć od usunięcia tych elementów (nazywa się to depersonalizacją wnętrz), a następnie zastosowaniu rzeczy, które są neutralne, ale jednak pozytywnie oddziaływają na klimat lokalu.
  • nie zaniedbuj zmysły powonienia, ponieważ odgrywa on bardzo dużą rolę w tworzeniu emocji, a z kolei emocje kryją się za większością decyzji zakupowych. Musisz więc, przed wizytą klienta, wprowadzić do wnętrz ładne, aromatyczne zapachy. Zadbaj jednak o to, aby nie były zbyt intensywne i męcząc, więc zastosuj je wcześniej i lekko przewietrz pomieszczenia tuż przed wizytą potencjalnego nabywcy.

Napisz komentarz