Skip to content Skip to footer

Samodzielnie sprzedajesz mieszkanie? Unikaj tych błędów

Chcesz sprzedać mieszkanie i planujesz zrobić to samodzielnie? Jako fachowcy w branży zachęcamy cię do skorzystania z usług kogoś, kto się na tym zna, czyli pośrednika w obrocie nieruchomościami. Jeśli jednak z jakiegoś względu zamierzasz sam się tym zająć, poniżej prezentujemy Ci zestawienie najczęściej popełnianych błędów przy samodzielnej sprzedaży mieszkania.

Cena to jest jedna z podstawowych informacji o mieszkaniu, na którą zwraca uwagę potencjalny kupujący. Wynika to z tego, że równocześnie jest to też jedno z podstawowych kryteriów wyboru lokalu – w końcu każdy z nas dysponuje ograniczonym budżetem i zdolnością kredytową i do tego pułapu musi ograniczyć swoje decyzje zakupowe. Z tego też względu to, jaką cenę umieścisz w ofercie sprzedaży mieszkania, ma kluczowe znaczenie. Nie wychodź z założenia, że możesz tę stawkę ustalić na za wysokim poziomi i najwyżej spuścić, jeśli klient nie będzie chciał tyle zapłacić. Dlaczego nie możesz tak zrobić? Ponieważ przy źle ustawionej cenie, klient po prostu się do Ciebie nie odezwie – zniechęcisz go na samym starcie. Swoją drogą zaniżona cena też nie jest dobrym rozwiązaniem. To oczywiste, iż spowoduje to straty, bo sprzedasz taniej niż mógłbyś, ale, paradoksalnie, za niska cena czasami utrudnia znalezienie klienta, bo wzbudza podejrzenia. Przy wycenie mieszkania trzeba brać pod uwagę szereg czynników, takich jak obecna sytuacja na rynku, lokalizacja, standard, dostęp do infrastruktury, wiek budynku… jeśli Cię to przerasta, zwróć się do rzeczoznawcy majątkowego, który sporządzi Ci wycenę nieruchomości.

Adekwatna wycena to dopiero początek. Gdy już ją wykonasz, zacznij szykować sam lokal. Nieprzygotowanie nieruchomości do sprzedaży to jeden z częstszych błędów popełnianych przy samodzielnej sprzedaży. Twoim wrogiem w zachęcaniu klienta będą nieprzyjemne zapachy, zaniedbane otoczenie, brudne okna czy bałagan. To wszystko odstraszy chętnych, nawet jeśli sama oferta przekona ich do oględzin na żywo. Drugi aspekt zaniedbania przygotowań to bałagan w stanie prawnym oraz w papierach. O to musisz zadbać zanim umieścisz ogłoszenie i zaczniesz rozmawiać z klientami. Jeśli ewentualne formalne niedociągnięcia lub braki w dokumentacji ujawnią się dopiero podczas rozmów o sprzedaży, może to wzbudzić niepokój klienta i zniechęcić go. Skoro już jesteśmy w temacie “papierkowej roboty”, to pamiętaj, że sprzedaż mieszkania wymaga dopełnienia szeregu określonych formalności. Musisz się w nich orientować i wiedzieć, jak je przeprowadzić tak, aby nie narażały cię na straty.

Jeśli sprzedawane mieszkanie jest już przygotowane zarówno fizycznie, jak i formalnie, musisz zacząć je sprzedawać. Tutaj pojawiają się kolejne dwa nagminne błędy: źle przygotowane ogłoszenie oraz brak wystarczającej reklamy. Właściciele mogą nie zdawać sobie sprawy z konieczności reklamowania swojej nieruchomości i/lub nie wiedzieć, jak to zrobić skutecznie. W gruncie rzeczy dobra oferta to też element tej reklamy, bo to ona sprzedaje. Jeśli chcesz robić to samodzielnie, to musisz umieć stworzyć dobry opis (zrozumiały, atrakcyjny, ale też dający komplet informacji), wykonać ładne zdjęcia, ewentualnie nagrania, a następnie złożyć z tego gotowe ogłoszenie i zamieścić je na najskuteczniejszych portalach z anonsami nieruchomości.

Jeśli myślisz, że to już prawie wszystko, to mocno się mylisz – jesteś dopiero w połowie procesu. W najlepszym przypadku! Bo często ogłoszenie może być opublikowane przez tygodnie lub miesiące, zanim znajdzie się klient. W tym czasie musisz poświęcać czas i energię na obsługiwanie zainteresowanych. W tym kontekście okazuje się, że amatorom samodzielnego obrotu nieruchomościami zazwyczaj brak umiejętności negocjacyjnych. Osoby sprzedające nieruchomość często nie mają doświadczenia w negocjacjach, co może prowadzić do utraty potencjalnych kupujących. Do tego niemal zawsze powoduje nimi sentyment do sprzedawanego lokalu, przez co mogą mieć problem z dostosowaniem się do sytuacji i realiów rynku. Pamiętaj też, że zanim dojdzie do negocjacji, będzie jeszcze kilka etapów obsługi klienta. Najpierw kontakt mailowy lub telefoniczny – odpowiadaj jak najszybciej i udzielaj konkretnych odpowiedzi na postawione pytania. Później klient będzie chciał obejrzeć mieszkanie i tutaj często będziesz musiał się dostosować do harmonogramu jego dnia. Brak elastyczność w tych kwestiach to kolejny niezwykle częsty błąd występujący przy samodzielnej sprzedaży lokalu mieszkalnego.

Napisz komentarz

0.0/5