Zawód pośrednika nieruchomości przyciąga wielu chętnych, szczególnie w okresach, gdy rynek mieszkaniowy przeżywa boom. Kusi możliwość zarobienia dużych pieniędzy, jednak jednocześnie zniechęca mocne uzależnienie zarobków od ogólnej koniunktury, jak też sam system prowizyjny, przez który mogą zdarzyć się miesiące, gdy agent nie zarobi nic. A jak wygląda kwestia samej pracy? Jakimi zajęciami wypełniony jest dzień pośrednika w obrocie nieruchomościami? Na te pytania odpowiadamy w poniższym artykule.
Czym się zajmuje agent nieruchomości?
W najbardziej ogólnym ujęciu agent nieruchomości zajmuje się tym, aby trafnie rozpoznać potrzeby klienta i znaleźć pasującą do nich ofertę. W praktyce oznacza to kojarzenie ze sobą dwóch stron transakcji, przy czym agent reprezentuje jedną z nich i to jej interes jest dla niego istotny. Czyli np. jeśli reprezentuje osobę sprzedającą mieszkanie, będzie chciał uzyskać jak najwyższą cenę za nieruchomość, a jeśli reprezentuje osobę kupującą, będzie targował w dół. Oczywiście wszystko w granicach rozsądku, ponieważ źle ustalona cena jest jednym z czynników, który uniemożliwia w ogóle sfinalizowanie całej sprawy.
Wchodząc bardziej w szczegóły możemy podzielić pośredników na tych, którzy zajmują się wszystkimi typami nieruchomości, oraz na tych, którzy wyspecjalizowali się w jednym typie. Można więc pośredniczyć w handlu i najmie tylko mieszkań, domów, lokalów użytkowych, biur czy gruntów. Co do samej funkcji agenta, to pomaga on w kupnie, sprzedaży, najmie oraz wynajmie, czyli, jak już pisaliśmy wcześniej, reprezentuje wszystkie strony transakcji i we wszystkich ich typach.
Jakie ma obowiązki agent nieruchomości?
Teraz omówmy konkretne czynności, jakie wykonuje pośrednik w obrocie nieruchomościami w ramach swojej codziennej pracy. Oczywiście nie każda z nich występuje każdego dnia i nie każdej musi on poświęcać tyle samo czasu. Wszystko zależy od specyfiki oferty i klientów, których obsługuje, jak też od realiów rynku, na którym działa.
- Poszukiwanie ofert. Niezależnie od tego, którą stronę transakcji agent reprezentuje, musi się zajmować poszukiwaniem ofert. Jeśli ma klienta, który chce coś kupić, pośrednik ma za zadanie znalezienie oferty dopasowanej do jego preferencji. Z kolei w odwrotnym przypadku, czyli w sytuacji, gdy chodzi o klienta sprzedającego, to albo trafia on do biura sam, albo go trzeba aktywnie pozyskiwać, np. poprzez reklamy, rekomendacje czy sieć znajomych.
- Sporządzanie ofert. Jeśli do pośrednika trafia klient, który chce nieruchomość sprzedać lub wynająć, to właśnie na barkach agenta spoczywa zadanie sporządzenia oferty. Jest to nic innego jak marketing. Oferta musi mieć dobry opis, więc wśród kompetencji pośrednika powinno się znaleźć sprawne posługiwanie się słowem pisanym. Do tego standardem są zdjęcia, należy je wykonywać na dobrym poziomie, do czego niezbędny jest i sprzęt, i umiejętności. Coraz częściej też elementem ogłoszenia są nagrania lub prezentacje w formie wirtualnego spaceru. To rzeczy, które agent również powinien umieć zrobić samodzielnie, ponieważ każdorazowe płacenie za usługę będzie zbyt kosztowne.
- Promowanie ofert. Nawet najbardziej atrakcyjna nieruchomość z najlepiej sporządzoną ofertą nie sprzeda się, jeśli nie trafi do klientów. Dlatego jednym z zadań agenta jest promowanie oferty. Podstawa to obsługa internetowych portali z ogłoszeniami, ponieważ to tam obecnie odbywa się najwięcej ruchu w branży nieruchomości.
- Pomoc w sprawach formalnych. Profesjonalny pośrednik w obrocie nieruchomościami musi znać się jeszcze na kwestiach związanych z kredytami hipotecznymi, tak aby móc klientowi udzielić chociaż podstawowych informacji i porady. Istotna jest też znajomość przepisów dotyczących nieruchomości, jak chociażby umiejętność sprawdzania ksiąg wieczystych czy wykrywania wad prawnych lokali i działek. Są to biegłości konieczne do tego, aby móc obsłużyć klienta komplementarnie, do tego z dbałością o jego bezpieczeństwo finansowe oraz prawne.
- Komunikacja. Chociaż wymieniona na końcu, jest to jedna z głównych składowych pracy agenta nieruchomości. Mamy tu na myśli zarówno twarde, biznesowe targowanie się, jak też umiejętność podtrzymywania relacji – poszukiwanie odpowiedniego mieszkania czy domu to zazwyczaj długotrwały proces i przez ten czas pośrednik powinien mieć z klientem jak najlepszy kontakt.